Winkelend publiek gooit de handdoek in de ring

Het is duidelijk rustiger in de stad dan vorige jaren.
Zelfs een week voor de kerst kun je op zaterdag overal rustig lopen en de winkels zijn verdacht leeg. Het personeel staat er wel, maar de visite is er niet.

Wat is er aan de hand? Waar zijn de winkelende bezoekers van Eindhoven gebleven?
Ik vermoed: thuis, want ze hebben het opgegeven om met de auto de stad in te gaan.

Misschien hebben we met de laatste verkeersremmende maatregelen wel een grens overschreden en staakt het koperspubliek moegestreden de strijd.

Dan maar bestellen via internet en 10 busjes de pakjes stuk voor stuk thuis laten bezorgen in plaats van in 1 sessie 10 pakjes naar huis sjouwen. Wat zou het minst slecht zijn voor het milieu?

De doorzetters zijn er nog steeds, maar die zitten allemaal in hun auto in de file op de Vestdijk te koekeloeren in plaats van gezond in de buitenlucht een wandelingetje door het winkelgebied te maken.

Wat een beleid.

6 reacties

  • Wilco Valk

    Ik verwacht dat het uiteindelijk economisch voordeliger en beter voor het milieu is om de pakjes via internet te bestellen. Grote internet winkels als bol.com en coolblue.com hebben op centrale plekken grote distributie centra, ter vergelijken met de ‘oude’ groothandels. In plaats van dat de artikelen eerst naar de winkels moeten, gaan ze nu rechtstreeks naar de consument. Daarbij rijden die bestelbusjes van deze bedrijven niet speciaal voor mij, maar doen een efficiënte ronde voor tientallen klanten, wat beter is voor het milieu.

  • Maar openbaar vervoer is ook niet goedkoop!!

  • bleenhouwers

    Ik denk dat Gerrit volkomen gelijk heeft. We zijn verslaafd aan onze vierwielers. Ik denk dat Wim echter een cruciaal punt heeft: het belabberde plan wordt ook nog eens belabberd uitgelegd.

    1) Modern gezegd: het plan ‘zuigt’

    Met drie tieners in huis kom ik niet uit onder deze nieuw-Nederlandse uitdrukking die weinig meer aangeeft dan dat het niet deugt. Er ligt inderdaad geen doordachte, omvattende aanpak aan ten grondslag. Daarnaast heeft de verantwoordelijke waarschijnlijk gemeend geen ruggespraak te moeten houden met verkeerskundigen. Anders had er vast een Frederick Browning tussen gezeten die dit plan als een brug te ver zou hebben betiteld. Of misschien was die er wel, maar werden de variabelen (wederom) te positief ingeschat.

    2) Uitleg geven ≠ handelen beïnvloeden

    Als je de reacties in het digitale Eindhovens Dagblad erop naleest wordt meteen duidelijk welke enorme blunder begaan is. Velen denken onterecht dat je de stad niet meer in kunt en dat was eigenlijk niet waar. Het ging feitelijk om het schrappen van doorgaand verkeer. Als de hals-over-kop afsluiting van de Vestdijk beter was uitgevoerd (kwaliteit van aanpak), dan hadden nu niet zoveel mensen de aanname dat dit ‘succes’ zich zal herhalen op de andere plekken.

    Tweede vergissing is de onderliggende boodschap: de tijd is rijp, want de lucht is grauw. Maar aangezien die lucht van ons allemaal is, is ze dus niet van ‘mij’. Met andere woorden: automobilisten voelen de luchtkwaliteit niet als hun individuele probleem. Daarmee ga je een automobilist dus nooit uit de auto krijgen, althans de meesten niet.

    Derde vergissing is de andere onderliggende boodschap: wij zijn uw overheid en wij weten wat goed voor u is. Ook daarmee zul je, zeker in Nederland, stuiten op weerstand. In Eindhoven dient men in het gemeentehuis bovendien rekening te houden met groeiende argwaan bij de eigen bevolking om nog maar te zwijgen over de haat/liefde-verhouding tussen Eindhoven en de bewoners van omliggende gemeenten. Aangezien die relatie voor de middenstand in het Eindhovense centrum van levensbelang is, moet dit Eindhovens college zich toch nog eens achter de oren krassen.

  • Gerrit Goosen

    Met de auto naar het centrum?
    Ik laat het wel uit m’n hoofd!
    Met de bus is ideaal. Even een foldertje van de (nieuwe) dienstregeling halen en dan heb je geen wachttijden meer.
    Je bent in een paar minuten in het centrum en hebt geen parkeerprobleem.
    Veel mensen pakken voor alles de auto. Dat is niet altijd slim.
    Ben je eenmaal aan de bus gewend dan blijkt het een ideaal vervoermiddel te zijn.
    Kijk eens naar de grote steden. Vrijwel niemand haalt het in zijn hoofd om de auto te nemen voor een ritje naar het centrum.
    Ik leerde 60 jaar geleden mijn vrouw kennen (Rotterdam). Toen was ik er erg verbaasd over dat niemand op een andere manier naar het centrum ging dan met de tram. Ik keek daar als Eindhovenaar een beetje raar van op. Later ben ik het gaan waarderen.

    gerrit .

    • Wim

      Met de bus helpt niet voor al die Belgen die bij ons boodschappen komen doen.
      Vanuit Valkenswaard is de bus ook niet zo geweldig.

      Een Park&Ride op de Aalsterweg is wel een goede oplossing, maar dan moet je er wel op kunnen vertrouwen dat het altijd werkt.

      Zo nu en dan een eenrichtingsweg van richting veranderen zoals op de Wal veroorzaakt alleen maar verwarring, dus niet meer doen.

      Allemaal lapmiddelen ingegeven door gebrek aan visie in het gemeentehuis.

      En de bezoekers stemmen nu met hun voeten (of beter: banden ) en mijden Eindhoven vanaf nu als winkelstad.

  • Rien Valk

    Misschien heeft de gemeente dit bericht al zien aankomen, Wim.
    Vandaar natuurlijk het volgende service bericht:

    Bereikbaarheid parkeergarages Stadhuisplein dit weekend gewijzigd

    Dit weekend zijn de parkeergarages aan het Stadhuisplein ook vanuit het zuiden bereikbaar met de auto. Dit gebeurt een weekend lang als proef, om in de maand december de bereikbaarheid van de Eindhovense binnenstad te optimaliseren. De proef wordt na het weekend geëvalueerd, waarna besloten wordt of deze maatregelen ook in de komende weekends worden ingezet.

    Wat gaat er precies gebeuren?

    Voor de kruising Stratumsedijk/Hertogstraat komt een tekstkar te staan met informatie over de reistijd naar de parkeergarages Stadhuisplein.
    Met aangepaste bebording en markering wordt de bezoeker van de stad erop geattendeerd dat de parkeergarages Stadhuisplein tijdelijk bereikbaar zijn via de busbaan.
    Verkeersregelaars worden ingezet bij de Slowlane (Bilderdijklaan) en de kruising met het Stadhuisplein, in het kader van de verkeersveiligheid.
    Aanvullende maatregelen in december
    Eerder deze maand werd al een pakket aan korte termijn maatregelen gerealiseerd, zoals verbeterde bebording en communicatie (social media, website, flyers) plus de inzet van verkeersregelaars. Daarnaast wordt vanaf dit weekend in de decemberweekenden een tijdelijke P&R in de Fontys Sporthogeschool geopend. Parkeren is gratis en bezoekers kunnen tijdens deze actie gratis met de bus reizen van de P+R naar de binnenstad (vijf keer per uur rijdt een bus richting centrum). De P&R is geopend op zaterdag van 9.30 tot 16.00 uur en op zondag van 11.30 – 16.00 uur (uitrijden kan op beide dagen tot middernacht). Bij het inrijden van de P&R krijgen bezoekers een kaartje voor de bus.

    Verkeersaanpassingen
    Sinds eind mei zijn op de Vestdijk en Hertogstraat – vanuit een praktijkopstelling – verkeersaanpassingen gedaan. Belangrijkste verandering is de zogeheten knip, waarbij automobilisten ter hoogte van het kruispunt Ten Hagestraat-Kanaalstraat niet meer rechtdoor mogen rijden richting 18 Septemberplein. Ook is er één rijbaan minder voor autoverkeer.

    Zou dit samen met de P&R bij de Fontys sportscholen aan de zuidkant veel helpen?

Laat een antwoord achter aan MA Luengo Tarrero Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *