Onheil zat ingebakken in 737 MAX

De Volkskrant geeft een aantal mogelijke oorzaken voor de Boeing crashes:

– Boeing moet snel antwoord hebben op de zuinige variant op de Airbus A320. De veertig jaren oude 737 wordt snel opgepoetst tot de 737 MAX. Piloten uit de oude 737 moeten zonder nieuwe opleiding de MAX kunnen besturen. Een uurtje oefenen op een iPad moet voldoende zijn. Dat scheelt flink in de kosten.

 

– De zuinige motoren zijn groter en dat past niet, dus komen ze verder naar voren op de vleugels. Daardoor kan het vliegtuig tijdens de vlucht zover achterover hellen dat de vleugels niet meer werken (“stall”). Dat Boeing daarvoor het MCAS software-systeem inbouwden was de piloten niet verteld, want het werkt toch automatisch.

 

– In de luchtvaart voer je alle systemen dubbel uit. Maar niet dit systeem: van de twee luchtsensoren werd er maar één gebruikt door MCAS. En als die stuk is dan gaat het vliegtuig bizar gedrag vertonen waar piloten niets van begrijpen.

 

– Als de twee luchtsensoren verschillende waardes meten, dan moet een alarm zichtbaar worden in de cockpit. Dat was niet standaard ingebouwd, maar zat in een duur optiepakket.

 

– Bij testvluchten bleek dat MCAS veel sterker moet werken dan voorzien was. De FAA wist van niets.

 

– Na de crash in Indonesië wil Boeing in Januari een software update uitbrengen. Dat is niet gelukt omdat overleg met de FAA stopt omdat de Amerikaanse overheid in die periode 35 dagen op slot gaat door gedoe over begrotingen tussen Trump en het Congres.

 

– De FAA krijgt steeds minder budget en moet grote delen van de veiligheidsinspecties en -tests overlaten aan de fabrikant. Oftewel: Boeing mag zijn eigen vliegtuigen certificeren.

 

Bron: Volkskrant