Boeings 737 MAX software is uitbesteed aan 9-dollar-per-uur-programmeurs

Hoe kan het dat Boeing, bekend om zijn degelijke ontwerpen, zulke stomme softwarefouten maakt waardoor twee vliegtuigen zijn neergestort.

 

Ex Boeing techneuten denken dat het komt omdat steeds meer werk werd uitbesteed naar goedkoop personeel. Ervaren ingenieurs werden ontslagen en toeleveranciers werden gedwongen om kosten te besparen. Boeing en zijn toeleveranciers hebben gebruik gemaakt van tijdelijk personeel dat niet meer dan 9 dollar per uur verdiende om software te bouwen en te testen.

 

Indiase programmeurs waren favoriet, onder andere omdat Boeing 1,7 miljard dollar investeerde in India als tegenprestatie voor een order van 11 miljard dollar in 2005 uit India.

 

Een manager bij Boeing vertelde aan een zaal vol ervaren personeel dat senior ontwerpers niet meer nodig waren omdat de producten onderhand wel volwassen waren. De programmeur die zich dat nog herinnerde is ontslagen in 2015.

 

Vanaf het ontwerp van de 787 Dreamliner heeft Boeing zich steeds meer gericht op het maken van specificaties van onderdelen die de toeleveranciers dan moesten ontwerpen en verder uitdetailleren. De gedachte bij Boeing was “they’re the experts, you see, and they will take care of this stuff for us”. De techneuten vonden dit klinkklare onzin, maar werden niet gehoord.

 

Boeing vond dat het handig was om de klok rond te kunnen werken, met ontwikkelcentra in Moskow en Chennai India. De techneuten van Boeing vonden dat er te veel communicatieproblemen ontstonden. De 787 kwam drie jaar te laat en met miljarden budgetoverschrijding in 2011 op de markt, onder andere door de verwarring veroorzaakt door de uitbestedingsstrategie.

 

Dennis Muilenburg, die in 2015 CEO werd heeft toen beloofd dat hij meer werk in huis wilde doen voor de nieuwste vliegtuigen.

 

Het is niet zo gek dat in zo’n omgeving een designprobleem bij de 737 MAX niet meer gezien wordt. Dat de kennis van generaties Boeing ontwerpers over het begrip redundantie verloren is gegaan en dat niemand op het idee is gekomen om te testen hoe de software zou reageren in bijzondere gevallen is verontrustend. Het zou een heleboel mensen opgevallen moeten zijn.

 

Het feit dat het waarschuwingslampje nooit gewerkt heeft in de 737 MAX en dat het nooit gemeld is aan de FAA komt omdat de ontwerpers het geen veiligheidsrisico vonden. Boeing zegt hierover: “Senior company leadership was not involved in the review”.

Oeps.

 

Bron: Bloomberg