Smart community: Ik groet, u ook?

Ik schat dat ik elke dag dat ik werk een paar duizend automobilisten tegenkom. Dat hoort erbij als je als zzp-er landelijk je klussen klaart. Ik mag wel stellen dat de A2, de A50 en eigenlijk alle andere geasfalteerde Aatjes en Ennetjes mijn tweede huiskamer vormen. Mijn geasfalteerde huiskamer die zich dagelijks vult met hordes automobilisten die als een Smart Community de weg op gaan. Alhoewel…

Een paar jaar terug ben ik er gewoon maar eens mee begonnen: af en toe een knikje naar iemand die toevallig ook mijn kant in keek, soms een klein gebaar van ‘Hallo’ of gewoon om even aan te geven dat iemand er tussen mag. Sindsdien is mijn reistijd een stuk korter, althans gevoelsmatig.

Elektronische snelweg
Plaatstaal, plaatplastic zo u wilt, kan niet voorkomen dat mensen elkaar nog groeten en dat is maar goed ook. De automobilist ligt namelijk onder vuur en dat komt voornamelijk door een dom stukje elektronica dat we stug smart-foon blijven noemen. De snelweg-automobilisten leggen het af tegen de verleidingen van hun telefoon en dat maakt het rijgedrag alleen maar dommer. Op de A2, mijn favoriete rij-stek, blijkt dat wij Nederlanders eigenlijk nog steeds het Duitse woord ‘handy’ zouden moeten gebruiken: bij heel veel weggebruikers is het ding niet uit de hand(en) te slaan.

In de file of niet
Laat ik maar meteen het antwoord geven: het maakt geen bal uit. 95% van de appende, kletsende of surfende automobilisten die ik in de auto voorbij zie komen houdt de mini-computer graag in de hand. Soms ziet het er zelfs sierlijk uit. Dan ondersteunt de hand de telefoon alsof de hand van Fred Astaire die van Ginger Rogers ten dans vraagt. De ‘handy’ heeft overigens ook die romantische gewoonte danig veranderd: men swipet, date, flirt, eet en binnen een etmaal deelt men de Ziggo.

Vlak in de hand: betere verstaanbaarheid

Op de A2 kwam ik gisteren tot de conclusie dat de groene telefooncellen van pakweg 20 jaar geleden plaats gemaakt hebben voor een mobiele variant die in aantal overeenkomt met het aantal afgegeven autokentekens door de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Handy wassen in onschuld
Ook ik gebruik de smartphone terwijl ik achter het stuur zit. Mijn foon wijst me de weg, waarschuwt voor trajectcontroles en flitsers en neemt ook nog mijn kantoor, bank en vriendenkring mee. Ook voor mij is de verleiding groot en de pakkans is zoals altijd klein zolang het je niet overkomt. Toch ben ik voorstander voor meer en gerichtere controle op het bel/surf/mail/app-gedrag in de auto. Het blijft té gevaarlijk, al kun je de risico’s zelf behoorlijk verkleinen.

Het foon-fantoom
Wat meestal nét goed gaat, is dat foonkijkers op hun schermpje niet zien dat er voor hun eigen auto een rijtje automobilisten remt. Te laat wordt het rempedaal zowat door de bodemplaat gestampt en een ruk aan het stuur doet de rest. De middenberm is bijvoorbeeld op de A58 meermaals een reddende groenstrook gebleken. Bij één van die acties had ik het geluk dat een dergelijke bestuurder naar links en niet naar rechts uitweek, want dan had u dit stukje tekst moeten missen: daar reed ik met mijn lief en duo beschermengeltjes op een motorscooter.

Bezint voor ge begint: tips
Als je al meent dat je toch iets met je telefoon moet doen in de auto, neem dan eens de tijd voor een pas op de plaats. Bezoek eens een budgetwinkel en haal voor de prijs van een Appy Meal een houdertje voor in de auto. Koop een iets duurdere/robuustere als je de auto met meerdere personen deelt. En plaats het ding niet rechts van je stuurwiel, maar links. Ook voor linkshandigen geldt: met rechts wordt geschakeld tenzij je auto met een (goddelijke) automatische versnellingsbak is uitgerust.

Ten tweede: zorg ervoor dat je voor de prijs van een Big App Menu een handsfree-kitje koopt. Die dingetjes hang je aan je zonneklep en de geluidskwaliteit is best okee. Bellen gaat er prima mee, route-aanwijzingen klinken ook helder, maar er is nog een voordeel dat samenhangt met het volgende punt.

Gebruik ‘m smart!
Zoek naar een voorlees-app. De iPhone heeft ‘m en de Android tegenhanger kan het ook: teksten voorlezen. Zelf gebruik ik ReadOut voor Android. De tekst die je zou willen lezen selecteer je, wat al lukt met twee keer tikken op een Androïde toestel, en vervolgens kun je de tekst delen met ReadOut. Even wachten en je telefooon leest voor, let wel: via de handsfree-kit waardoor het prima te beluisteren is.

Tot slot: hou eindelijk eens op met het intikken van een bericht! Vreemd genoeg weten slechts weinigen dat je berichten tegenwoordig prima kunt inspreken. Ik heb mijn klanten veelal laten weten dat er af en toe een foutje in kan sluipen en dat dit komt doordat ik in de auto berichtjes enkel inspreek. Het is nog nooit een probleem gebleken voor de relatie.

Gedoogbeleid
De tekst die u nu leest is vrijwel in het geheel ingesproken op de A2. En ondertussen heb ik een aantal mede-weggebruikers vriendelijk gegroet. Het kan dus veiliger. Ik denk dat de overstap voor vasthoudende handy-vasthouders makkelijker moet worden gemaakt. Hoe moeilijk is het om in elk tekstscherm een knop te programmeren opdat iets voorgelezen wordt? Of juist een logischer plek voor de inspreek-knop bij het virtuele toetsenbord? We gebruiken het kreng toch, waarom dan niet ‘smarter’?

Het ganse land
Misschien denkt u na het lezen van deze tekst: ‘Maar dit is waanzin, die bleenhouwers roept op tot illegaal gedrag!’. U hebt gelijk. Maar als er zelfs maar één lezer één foon-fantoom ontwijkt door wat ik hierboven schreef, dan ben ik toch een happy man. Zoals het nu gaat komt rijdend Nederland met de smartfoon in de hand door het ganse land.

Ik groet u vriendelijk en volkomen legaal een fijn Paasweekend toe vanuit de stoel voor mijn PC.

 

Naschrift:
D66 Eindhoven heeft overigens al een voorleesknop geïnstalleerd. Afhankelijk van de leeftijd van je smartfoon kan het heel even duren nadat je op de knop ‘Lees voor’ hebt geklikt of gedrukt. Ik zou zeggen: probeer het eens uit: Kiezers bedankt! (met een voorleesknop)

 

1278total visits,7visits today

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *