Eindpunt binnenstad Eindhoven: Stof tot nadenken

Vestdijk: VDMA-gebouw (bron: google streetview)

Vandaag wederom nieuws inzake de afsluiting van doorgaande wegen door de binnenstand van Eindhoven. Het Eindhovens Dagblad kwam met uitleg over de plannen van wethouder Mary Ann Schreurs (D66) en die blijken vergevorderd te zijn. Sterker nog, vóór de verkiezingsronde in maart volgend jaar moeten de knipjes een feit zijn. Op die manier komt ook een einde aan doorgaand verkeer en daarmee aan de vervuilde lucht rond de Mauritsstraat, Keizersgracht en Emmasingel.

Haast
Haast is geboden, zo legt wethouder Schreurs uit. De lucht is ongezond en daar moet snel iets aan gedaan worden. Gelukkig hoeft de gemeente dat niet allemaal zelf te betalen, het rijk betaalt eraan mee. Daarover wordt in januari dan ook gesproken met staatssecretaris Stientje van Veldhoven die eveneens van D66 is.

Punt van zorg
Bij de Vestdijk viel de dadendrang van de wethouder al op, maar nu blijkt in het verlengde van die gedeeltelijke afsluiting het onderhavige dossier opnieuw absolute prioriteit. Was het bij de Vestdijk toch een beetje hap-snap, althans in de uitvoering, dan wordt er ditmaal daadwerkelijk toch eerst een plan gemaakt. In januari wordt het gepresenteerd opdat voor maart 2018 de werkzaamheden kunnen starten.

Nu zal ik de laatste zijn om te zeggen dat luchtverontreiniging geen probleem is en al helemaal niet als het gaat om de Mauritsstraat. Maar de slagkracht die wethouder Schreurs nu etaleert doen mij toch de wenkbrauwen fronzen. De korte tijdspanne waarin de veranderingen moeten plaatsvinden vormen daarbij mijn grootste zorg.

Waterballon
Wat we bij de voorgestelde ingrepen van de wethouder kunnen verwachten, is dat het verkeer zal zoeken naar snelle alternatieve routes. Die zullen er niet zijn en uiteindelijk zal de drukte zich dus vooral laten merken op de rondweg met straten als de Boutenslaan, Kronehoefstraat, Marconilaan en Insulindelaan. Die wegencirkel kan de druk gedurende de ochtend- en avondspits op dit moment al onvoldoende aan en voorspelt daarmee wat er na de aangekondigde wegafsluitingen te verwachten valt.

Nalatenschap
Dat het college, bij monde van wethouder Schreurs, van mening is dat de veranderingen snel moeten worden doorgevoerd, is begrijpelijk. De verkiezingen zijn aanstaande en men moet oogsten nu het nog kan. Maar het is onbegrijpelijk dat het belang van de eigen denkbeelden belangrijker is dan een goede verkeerskundige oplossing voor de te verwachten problemen. Bovendien zien we ook nu weer de achilleshiel van het ‘Stadhuisteam’ duidelijk naar voren komen: sluitende financiën ontbreken.

Daarmee wordt de nalatenschap van dit college, om het maar modern te zeggen iconisch en inspirerend, omdat het handelt als een moderne startup. Ik zou van mijn lokale overheid liever een íets minder riskante benadering zien.

 

Dat ik niet de enige ben die planmatigheid mist bij het Eindhovense college, bleek een aantal maanden geleden al uit een uitzending van Studio040.

 

660total visits,4visits today

4 comments

  • Jaap

    Ik begrijp wel dat de gemeente iets wil doen aan de luchtvervuiling van de binnenstad. Alleen begrijp ik de oplossingen niet. Een van de tegenstanders van de ruit om Eindhoven, was Eindhoven zelf.
    De gemeente gebruikt nu het argument dat de Vestdijk met name gebruikt wordt voor doorgaand verkeer, verkeer dat, zoals de gemeente zegt, helemaal niet in het centrum hoeft te zijn. Nu is het alleen zo dat heel de rondweg vol staat met verkeer dat daar helemaal niet hoeft te zijn. Dat rijdt ‘s ochtends via Leenderheide en/of de Aalsterweg de stad binnen om er via de Kennedylaan weer uit te rijden. ‘s Avonds rijdt het de route in omgekeerde richting.
    Laten we in de rondweg dan ook maar een “knip” aanbrengen. Dat zal ze wel leren om de N2 te gebruiken! Die overigens ook wel beter had kunnen worden aangelegd; het is nu net alsof je in een achtbaan zit, op-en-neer, op-en-neer. Wat vlakker en dan had de snelheid naar 100 gekund.
    Nu woon ik zelf vlak bij het begin van de Heezerweg en moet (helaas) regelmatig bij het station zijn. Met kinderen die buiten de stad studeren en waarvan de trein altijd gelijk aankomt met de vertrektijd van de bus, haal ik ze weleens op. Steeds een uur wachten totdat er weer een bus vertrekt en fietsen met een berg boeken en een laptop is met name in de winter niet echt iets waar ze op zitten te wachten. ‘s Ochtens breng ik ze ook wel eens weg, Als ik met de auto naar het werk ga, is de route door de stad een sowieso heel stuk korter dan over de rondweg.

    Heel het argument ‘verkeer dat er niet hoeft te zijn’ vind ik discutabel. Als ik van A naar B ga, hoef ik maar op twee wegen te zijn: het vetrekpunt en de bestemming; de rest ligt er toevallig tussen in. Dat geldt net zo goed voor de Vestdijk als de Boutenslaan. Daar hoef ik ook niet te zijn.
    Ik zie ook niet in waarom ik op de rondweg in de file moet gaan staan om vervolgens over de Fuutlaan naar het station te rijden. Ik hoef niet op de Fuutlaan te zijn. En dan ligt daar ook nog het Dommeltunneltje met heel veel overstekende fietsers waardoor er vaak gevaarlijke situaties ontstaan. Maar daar zal de gemeente niet veel om geven. Het vrijliggende fietspad langs de Vestdijk is geblokkeerd om de fietsers toch vooral te laten slalommen en zo dicht mogelijk bij het autoverkeer te brengen. Heel leuk als je daarvan houdt maar als je een beetje wilt kunnen door-fietsen een ramp.

    Waarom er blokken staan vlak bij het 18 september plein ter hoogte van de Albert Heijn die daar zit is me een raadsel. Klaarblijkelijk wil de gemeent het niet alleen moeilijker maken om in de stad te komen maar vooral toch ook om er weer uit te komen, Je zou verwachten dat daar gewoon twee rijbanen beschikbaar zijn om zo snel mogelijk het verkeer van de Vestdijk af te krijgen, maar dat is waarschijnlijk te simpel gedacht. Al het verkeer dat uit de parkeergarage komt moet toch echt zo lang mogelijk op de vestdijk blijven. We moeten het verkeer dat nu omrijdt wel een beetje compenseren natuurlijk.

    • Rien Valk

      Dag Jaap,
      Leuk en herkenbaar deze reactie. Misschien moet je je toch even registreren dan krijg je ook de mogelijkheid om achteraf wat schrijf of taalfoutjes te verbeteren. Ik hoop je nog vaak op onze homepage te treffen. Nu en t.z.t. als we weer terug kunnen gaan van testdse naar gewoon dse.nl.

      Ik heb lang gewoond in de Kamperfoelielaan in het deel wat nu afgebroken is voor nieuwe appartementen en parkeerterrein voor Lidl en AH. Nu woon ik in Tongelre en ga via de Fuutlaan naar het station om familie op te halen of naar de trein te brengen. Wat zouden wij voor tips aan de gemeente kunnen geven om de doorstroming te verbeteren en het “onnodig” door de binnenstad rijden te verminderen?

  • Wat is dan eigenlijk de bedoeling? moeten we gaan lopen? Waar laten we de auto? Hoe ziet men dat?
    Ik kwam niet vaak in de stad, maar nu ga ik er helemaal niet naar toe. Misschien is verhuizen naar een ander dorp een optie.

    • bleenhouwers

      Hallo Ellen,

      Dankjewel voor je reactie. De stelling is dat het nieuwe beleid alleen dát verkeer dwarsboomt wat de op te knippen wegen gebruikt als doorgaande route. Als je als ‘winkelaar’ de stad in wil en je bent om welke reden dan ook van plan dat met de auto te doen, dan kan dat nog steeds. Althans, dat is wat de wethouder met haar plan zegt te beogen. Het komt er dus op neer dat iedereen de stad in rijden kan, maar niet nèt er langsaf. Wat ik heb willen aangeven is, dat ik denk dat het opheffen van de binnendoor mogelijkheden pas gedaan zou moeten worden als er een goede maatregelen tegenover staan. Die maatregelen zullen de doorstroming op de ring/rondweg duidelijk moeten verbeteren.

      Groeten,

      Bob

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *