Bumperen in de regio Eindhoven met een inbouw ADAS in elke auto

Met een na-inbouw ADAS kan elke auto bumperen en de files laten rijden

Met een na-inbouw ADAS kan elke auto bumperen en de files laten rijden

Als ergens in de regio vaak een file staat, willen de meeste wethouders de weg verbreden. Meer dom beton en asfalt is de standaard oplossing. Maar smart mobility biedt goedkopere oplossingen voor files. Nieuwe auto’s hebben steeds vaker een ADAS, een set van systemen in de auto waarmee de bestuurder veiliger rijdt, en daar kan ook automatisch en sneller in de file rijden bij komen, als onze wethouders in de regio Eindhoven dat organiseren. ADAS staat voor Automatic Driver Assistance System. Een belangrijke functie is automatisch remmen, als je te dicht op de voorligger komt, een anti bumperkleef functie. Maar een iets aangepaste variant kan ook gebruikt worden om alle auto’s in een file sneller te laten rijden. Dan moet de functie juist een vorm van bumperkleven uitvoeren, ADAS bumperen

ADAS bumperen in de file

Als auto’s met een ADAS veilig en automatisch kunnen bumperkleven dan kan de hele file veilig 80 rijden, ipv stapvoets, 10 of 20 km pr uur. De bumperen functie in het ADAS systeem houdt de voorligger op veilige afstand. En als iemand aanhaakt  bij een voorligger, dan geeft de auto een digitaal signaal naar de voorligger, zodat dat ADAS de bestuurder informeert, die is geen bumperklever, maar veilig ADAS bumperen. De bestuurder van de bumperende auto kan het gas loslaten, maar natuurlijk wel goed blijven sturen. Daarachter kan weer een andere auto gaan bumperen.
Als er iemand op de rem trapt, geeft het ADAS dat snel door naar achteren, zodat alle auto’s daar achter tegelijk afremmen.

Er zijn allerlei technische implicaties die ik nu even achterwege laat.

Wat wethouders kunnen doen, organiseer bumperen

Wethouder in de regio Eindhoven werken samen voor verkeersproblemen.

De mobiliteit wethouders in de regio zouden nu een groep bedrijven de opdracht kunnen geven, een ADAS voor na-inbouw te ontwikkelen, zodat een groep gebruikers in de regio, die op een specifiek traject in de file staan, zo’n na-inbouw apparaat te geven.
Want wachten tot iedereen een nieuwe auto heeft gekocht, die ook nog zo’n ADAS systeem heeft dat kan bumperen, dat gaat nog heel lang duren, en een wethouder moet in 4 jaar scoren.

op deze manier kwekten verkeerswethouders een smart mobility lab cultuur. Wij in de regio Eindhoven doen samen met bedrijven ontwikkel werk voor het ADAS van de toekomst. Zo’n ADAS moet leren in de praktijk, welke signalen nodig zijn voor veilig bumperen. Dat kunnen de apparaten leren in de praktijk. Tesla doet dat ook zo.

Voorbeelden van trace’s in de regio die dit goed kunnen gebruiken zijn
– de A58,
– de Helmond weg richting Eindhoven
– of het hele trace Gemert, Beek en Donk, Lieshout, Nuenen, Eindhoven
– de binnenwegen van Oirschot naar Eindhoven

ADAS bumperen als gebruikersvriendelijke functie

Een ADAS is een apart product, dat best geleverd kan worden door Nederlandse automotive toeleveranciers aan vele autofabrikanten. Maar dan moeten Nederlandse ADAS apparaten zich onderscheiden, bijvoorbeeld dat ze goed getraind zijn, en gebruikers vriendelijk. Dat ze veilig gebruik uitlokken, etc Ik denk dat Nederlandse automobilisten dat heel goed kunnen, ADAS opvoeden

Nu de wethouders nog.
Wethouder van de gemeente Helmond Antoinette Maas en wethouder Mathijs Kuijken van de gemeente Bergeijk zijn kwartiermakers voor het onderwerp Mobiliteit. Zie in jouw gemeente dat er ergens vaak een file staat, vraag de gemeentepolitiek dan om daar wat aan te doen met een ADAS

Aandacht voor burgers ipv bedrijven

Deze aanpak is anders dan gebruikelijk. Meestal geeft de lokale politiek, gemeente en provincie al het publieke geld aan bedrijven.
In dit projct  krijgen deelnemers die een specifiek trace gebruiken, zo’n ADAS ingebouwd.
En gaan bedrijven voor hun eigen product aan de slag, om een goed product te ontwikkelen. In Brainport kunnen ze dat dan door ontwikkelen met de  inwoners samen.

De werkplannen van de MRE regio noemen deze aanpak niet, maar verbieden hem ook niet.

2 comments

  • henk daalder

    Dank Rien.
    Ik begrijp nu wat een “uitgelichte afbeelding” is.
    Overigens, bij mij zit de link om die te kiezen, aan de rechterkant

    Wat ze in 2010 deden had een simpeler intentie dan bumperen.
    De techniek is ook behoorlijk krachtiger en slimmer geworden. Maar het moet nog slimmer, daarvoor moeten de bedrijven die zich hierin specialiseren aan de bak.
    En de wethouders in de regio kunnen hen een klus geven.
    Daarmee kunnen ze weer een voorsprong opbouwen, om de autofabrikanten en waardevol product te bieden.

  • Rien Valk

    Interessante bijdrage Henk! Fijn als je ook zorgt voor een uitgelichte afbeelding zoals je hier https://www.dsenieuws.nl/schrijf-mee/ kon lezen, ik heb er nu wat voor je opgezet. Je hebt het over ADAS, is dat het zelfde of een afgeleide van wat je in februari 2010 al op DSE kon lezen in de bijdrage Spookfile bestrijding en de reacties?

    Misschien ook de moeite waard om na te gaan wat de kosten zouden zijn voor de gemeente in jouw voorstellen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *