Verkoopstyling als middel bij de verkoop van een woning

Crisis, er gaat bijna geen dag voorbij of het woord crisis komt wel voorbij. Vrijwel elke Nederlander heeft in mindere of hogere mate wel te maken met de crisis. De Nederlander die er in zeer hoge mate mee te maken heeft is de huizenverkoper.

Crisis, er gaat bijna geen dag voorbij of het woord crisis komt wel voorbij. Vrijwel elke Nederlander heeft in mindere of hogere mate wel te maken met de crisis. De Nederlander die er in zeer hoge mate mee te maken heeft is de huizenverkoper.

De concurrentie is groot op de woningmarkt. Naast de crisis heeft het internet hier zeker ook haar rol in. Huizenkopers hebben woningsites als Funda massaal omarmd als hét ideale middel om te koop staande woningen met elkaar te kunnen vergelijken. Een woning op Funda (of andere woningsites) wordt op haar presentatie gekeurd. Wanneer de woningmarkt stagneert en er meer en meer aanbod komt, dan blijkt de noodzaak van een perfecte woningpresentatie cruciaal. Het blijkt zelfs zo belangrijk dat er steeds vaker een beroep gedaan wordt op een verkoopstylisten. De verkoopstylist is een persoon die beroepsmatig een te koop staande woning op professionele wijze restylt. Hij/zij stelt zich tot doel met relatief lage investeringen, een woning te neutraliseren zodat deze voor een zo groot mogelijk publiek aantrekkelijk wordt. Zodoende worden de kansen op verkoop vergroot, waarbij verkoopprijzen vaak hoger uitvallen, puur doordat het aankopen van een woning iets is waarbij grotendeels een beroep gedaan wordt op het gevoel.

Het beroep van ‘Verkoopstylist’ wordt al jaren met succes toegepast in Engeland en Amerika, waar een huis niet eens de markt op komt zonder dat er een verkoopstylist naar gekeken heeft.
Met het grote verschil dat deze verkoopstylisten gericht zijn op het schrijven van een analyserapport. Een werkwijze die wat minder geschikt is voor de nuchtere Hollandse markt. Wij zien namelijk graag resultaat. Als tegenhanger op de verkoopstylist die analyserapporten schrijft, is 5 jaar geleden door House of KIKI de verkoopstylist met de hands-on werkwijze geïntroduceerd. De House of KIKI verkoopstylist steekt ter plekke de handen uit de mouwen, en restylt een woning specifiek voor de verkoop, en maakt hier direct professionele foto’s van toepasbaar voor die o zo belangrijke woningpresentatie op internet.

Werkzaam als House of KIKI verkoopstylist voor de regio Eindhoven merk ik dat er veel onbekendheid is rondom het relatief nieuwe beroep van verkoopstylist. Dat is spijtig want verkoopstyling kan juist huizenverkopers in deze moeilijke tijden helpen hun woning te verkopen. Door wat meer uitleg te geven aan het fenomeen verkoopstyling hoop ik huizenverkopers bewust te maken van de mogelijkheden binnen de huidige moeilijke markt. Ja het is lastig je woning te verkopen in de huidige tijd, maar niet onmogelijk!

Marion Reiling; House of KIKI verkoopstylist Eindhoven
www.stijlplan.nl