Server afgelopen weekend down

Helaas is de server afgelopen weekend down gegaan. We hebben hem nu gelukkig weer aan de praat. Omdat de server tevens ons communicatiekanaal is konden we onze gebruikers ook niet op de hoogte brengen van de storing. Onze excuses voor het ongemak.

Wel jammer dat onze mooie uptime (tot begin vorige week bijna 100%) nu een stuk lager is geworden. Dikke pech 🙁
Er is in ieder geval geen mail verloren gegaan. Alle mail zal nu weer met enige vertraging vanzelf binnen komen.

update 21.36: we zijn nu bezig om een voorraad van 39.000 mails af te leveren. Dat kost het nodige zweetwerk van onze server die daar nog diverse uurtjes mee bezig zal zijn …


Helaas is de server afgelopen weekend down gegaan. We hebben hem nu gelukkig weer aan de praat. Omdat de server tevens ons communicatiekanaal is konden we onze gebruikers ook niet op de hoogte brengen van de storing. Onze excuses voor het ongemak.

Wel jammer dat onze mooie uptime (tot begin vorige week bijna 100%) nu een stuk lager is geworden. Dikke pech 🙁
Er is in ieder geval geen mail verloren gegaan. Alle mail zal nu weer met enige vertraging vanzelf binnen komen.

update 21.36: we zijn nu bezig om een voorraad van 39.000 mails af te leveren. Dat kost het nodige zweetwerk van onze server die daar nog diverse uurtjes mee bezig zal zijn …

43 reacties

  • peterfietser

    Gelukkig doet hij het weer ,
    Gelukkig doet hij het weer , maar het was wel vervelend dat hij het niet deed.

    succes verder en hopelijk is het in de toekomst te voorkomen.

    • Anoniem

      Hulde aan de vrijwilligers van DSE
      Ik vindt het echt top dat de vrijwilligers van DSE in hun vrijetijd er zoveel aan doen om de server proberen draaiende te houden. Ook dit weekend, het was wel vervelend dat we niet wisten wat er gaande was maar de vrijwilligers hebben toch hun best gedaan. Heeeeeel netjes voor een gratis service!!!

  • Anoniem

    Communicatie
    Is het geen raadzaam idee om een aparte communicatie te verzorgen op het moment dat de site down gaat?

    Nu hebben vele met mij dus een heel weekend in onzekerheid gezeten.
    Ik hoor graag wat anderen ervan vinden?

    • Anoniem

      mededeling
      Ja, is het niet mogelijk om op alle website met een noodserver een mededeling te plaatsen ? Nu was er helemaal geen communicatie.

      Of, sommige providers werken samen met een teletekst televisie zender. Misschien ook een pagina van DSE op Omroep Brabant Teletekst ?

    • rienvalk

      Extra communicatie?
      Dat zullen vast meer mensen gedacht hebben. Als onze gebruikers DSE een reserve server cadeau doen dan zou die in dit soort noodgevallen ingezet kunnen worden om via een simpele tijdelijke homepage iedereen te informeren over de storing.

      Overigens mogen we onze technische DSE vrijwilligers wel dankbaar zijn dat ze er zoveel vrije tijd in hebben gestopt om de zaak weer aan de praat te krijgen.

      • Anoniem

        ik vind het een schande
        ik vind het een schande

        • Anoniem

          Tsja dan moet je maar iets be
          Tsja dan moet je maar iets betaalds gaan nemen he, kan voorkomen 😉

          • hmb

            betaald balen…
            Veel betaalde servers gaan ook down… en geregeld heb ik geen verbinding ondanks een betaalde provider, en die doet alsof er niet mis was… ik denk er hierdoor juist over om wel te gaan betalen (een donatie te doen aan DSE) zodat ze wat meer (nóg meer) continuïteit kunnen bieden.
            Huub

        • rienvalk

          Schande?
          DSE wordt draaiend gehouden door vrijwilligers in hun vrije tijd. Verder is alles gratis op onze digitale stad. Zoals je kunt lezen hebben ook de vrijwilligers er de pest aan dat deze storing, de langste in de DSE geschiedenis, zo lang geduurd heeft. Maar soms kun je door overmacht niets doen. En als laatste je hoeft geen gebruik te maken van onze faciliteiten. Dus hoezo schande?

      • Anoniem

        Extra Server
        Laat me even weten welke specs nodig zijn voor de server dan kijk ik of ik iets kan doen. Technisch is het eenvoudig om een “noodserver” in te richten die minimaal kan laten weten dat de site down is. Ook zijn er hulpmiddelen om remote de server over te nemen ondanks dat je er met remote tools (RDP/xserver) niet bij kan. Denk aan DRAC of Remote Insight.

  • yannick

    erg lang down
    jee dat was wel erg lang down van vrijdagmiddag tot maandagavond. Hebben jullie er ook heel het weekend aan moeten klussen om het weer online te krijgen of was er pas maandagavond weer een vrijwilliger beschikbaar om de bool aan te zwengelen?

    • Anoniem

      Hehe
      Hehe eindelijk. Ik zou alleen zeker 50 nieuwe mails moeten hebben, maar heb nog niks 🙁

      • ideler

        hehe
        die mails komen ongetwijfeld.
        Er staat een queue van ruim 3 dagen te wachten inclusief een dikke kluif spam. Dat kost wat tijd en server-capaciteit om dat nu naar binnen te halen en af te leveren….

        • Anoniem

          mail
          Allereerst niets dan lof voor de inzet van de vrijwilligers van DSE. Zelden zo’n service gezien bij een gratis dienst. Jammer van het ongemak dit weekend, maar techniek is nu eenmaal feilbaar.
          Wel wil ik me aansluiten bij de mensen die aangeven graag op de één of andere manier een bericht willen zien dat aangeeft wat er aan de hand is.
          Ook zou ik graag zien dat er nu een melding komt als de mail-achterstand voorbij is, zodat ik niet zit te wachten op mail die niet komt.

          • ideler

            alle mail is binnen
            Dinsdagochtend vroeg zijn alle wachtende mails van de afgelopen dagen volledig verwerkt en afgeleverd!

          • Anoniem

            snel
            Dank je voor de informatie, weer een voorbeeld van de goede service van de vrijwilligers van DSE.

    • ideler

      erg lang down
      Inderdaad. Het was extreem lang. En dat zijn jullie niet gewend van DSE.
      De storing trad echter op na bedrijfstijd van het serverpark waar onze server staat.
      Normaal kunnen we remote de server weer aan de praat krijgen maar dat lukte nu dus niet.
      We konden er helaas pas vandaag fysiek weer bij…
      Gelukkig doet ie het weer. Wel jammer dat onze mooie uptime (tot begin vorige week bijna 100%) nu een stuk lager is geworden. Dikke pech 🙁

  • guus

    server down
    Hallo allemaal, gelukkig is alles weer werkend en vermoedelijk heeft dat enige vrijwilligers enige kostbare vrije weekend uurtjs gekost.
    Zelf heb ik geprobeerd via de voormalige iae , die dse host, wat informatie over het probleem te vinden maar helaas was daar niets te zien. Een idee zou dus kunnen zijn om via hun ons problem bekend te maken, verder misschien via een pagina van het ED of welke andere sponsors die we hebben. Graag zou ik en misschien anderen ook wel willen weten wat voor storing het was en hoe het opgelost is.
    Verder niks dan lof voor de vrijwilligers die zich dit weekend extra ingezet hebben om DSE weer in de lucht te krijgen. Groetjes Guus

    • majbrock

      informatie via sponsor
      Uiteraard vond ik het ook vervelend dat de server down was, maar dat gebeurt nu eenmaal soms en bij voorkeur op momenten dat je er niets aan kan veranderen. Het meest vervelend was inderdaad de onzekerheid over wat er gaande was en wanneer er zicht op herstel was. Het lijkt mij dan ook een zeer goed plan om te kijken of dit soort informatie via pagina’s van een van de sponsors toch gegeven kan worden. In ieder geval bedankt voor al het werk dat het ongetwijfeld gekost heeft. Nu nog even wachten op de binnendruppelende email.

  • marja

    Heel vervelend
    Heel vervelend zo’n storing en niet weten wat er aan de hand is.
    Ik had net een inschrijving voor mijn studie gepost en verwachtte daar veel reakties op. Tot nu toe nog geen mails ontvangen. En mijn verstuurde mails zijn ook nog niet aangekomen. Twee en een halve dag is te lang.
    P.S. Ik zit zeker al 8 jaar bij DSE en heb tot nu toe weinig problemen ondervonden.

    • Anoniem

      Lof
      Hoewel ik ook stevig gebaald heb, wil ik wel even mijn dank uitspreken aan alle vrijwilligers die hun best hebben gedaan om de boel weer aan de praat te krijgen. Laten we niet vergeten dat we a) niets betalen hier en b) mensen in het weekend bezig zijn geweest voor ónze mail in plaats van met de kids in het zwembad te hangen 😉

  • phjj

    bedankt
    Mannen en vrouwen van dse bedankt,
    zoals zovelen heb ook ik in onzekerheid gezeten!
    maar gelukkig, we zijn er weer!!!!

    • Anoniem

      Blijdschap
      Inderdaad, hardstikke bedankt voor het fixen. Ik had nooit geweten dat het in onzekerheid van mail zitten zo vervelend is!

      Hopelijk komt dit niet vaker voor!

  • polleke

    Hulde!
    Ja, vervelend dat DSE zo lang uit de lucht was, maar kan gebeuren! Ondanks dat er geen berichtgeving over was, zag ik in mijn verbeelding al horden vrijwilligers tot diep in de nacht zitten zweten, vrouw en kinderen in onzekerheid in een leeg huis achterlatend…. Dus hulde aan iedereen die hier geheel vrijwillig hard aan heeft gewerkt!
    Wat nou, schande?

  • galen

    Geweldig gedaan!
    Lof voor het doorzettingsvermogen en de inzet (lees: opoffering) van de vrijwilligers die vandaag de hele dag gedebugged hebben.

  • vanvelthoven

    oorzaak
    Hebben jullie enig idee wat de oorzaak was?
    Maar gelukkig is hij weer in de lucht.

  • Anoniem

    zit hier ook alle mail van vr
    zit hier ook alle mail van vrijdag, zaterdag en zondag bij? krijg nu al1 maar mail van maandag namelijk

    • xaa

      Ja die mail zit er ook bij. D
      Ja die mail zit er ook bij. De volgorde waarin het binnenkomt zal niet netjes chronologisch zijn overigens 🙂 Dan weet je dat alvast.

  • Anoniem

    Uit de lucht
    Wij hebben thuis allemaal dse.
    Mijn moeder al snel bezorgd van wat is er aan de hand.
    Ik heb dus zondag wel geinformeerd wat er aan de hand was en dus inderdaad zoals ik dacht was er iets aan de hand met de server.

    Gelukkig is dse weer in de lucht 😀
    Bedankt!!!

    Gr, suzanne

  • rencosips

    Server down
    Tja, het was in ieder geval wel makkelijk als je ergens kon zien wat er aan de hand was…

  • svdbeek

    Blij dat het weer werkt. Bedankt!
    Digitale Stad Eindhoven zorgt nu al jaren voor goede ‘hosting’. Helaas ging het mis en duurde het wat langer dan men zou willen voordat het euvel gefikst was. Ik wil hierbij in ieder geval allen bedanken die ervoor zorgen dat mensen zoals ik (weer) gebruik kunnen maken van de DSE-faciliteiten.
    Bedankt.

    Simon van der Beek

  • gouddelver

    Complimenten voor de vrijwilligers!
    Ook ik vond de deur van DSE gesloten, maar ik mail via een ander kanaal. Dus ik was niet zo gedupeerd. Toch sluit ik me volledig aan bij degenen die waardering hebben uitgesproken voor de inzet van de vrijwilligers die deze site draaiende houden en die nu wel een bijzonder druk weekend gehad zullen hebben.

  • mmkochx

    alternatief bij storing
    gelukkig heb ik nog steeds een emailadres bij hccnet. Als ik daarvan mail binnenkrijg weet ik dat het niet aan mijn computer ligt en dat is altijd een hele geruststelling. Ik moest alleen even de belangrijke contacten op de hoogte stellen. Toch ben ik met jullie blij dat het probleem is verholpen.

  • pvmortel

    Ups and Downs
    Tja, doordat we zo gewend waren dat alles bijna altijd werkte was dit natuurlijk even wat minder. Blijkt maar weer eens hoe afhankelijk we zijn geworden van de techniek. Vroeger kwam het veel vaker voor dat een computer bleef hangen. We zijn tegenwoordig dus eigenlijk heel erg verwend, omdat het zo goed gaat. Al met al zijn complimenten dus meer aan de orde dan klagen over dat het deze ene keer zo lang heeft geduurd. Alle vrijwilligers bedankt!

  • Anoniem

    Niets van gemerkt Chello lag er ook uit
    Van de DSE problemen heb ik niets gemerkt. Mijn Chello provider is gedurende dezelfde periode niet in de lucht geweest. En dit is een goed betaalde dienst.
    DSE, Niets als lof voor de diensten die jullie tot nu toe leveren, 100% is knap, zelfs goed betaalde diensten halen dat niet. KPN ESSENT, zelfs kraanwater haalt dit niet.

    Filip Vugts

  • Anoniem

    Bedankt voor de goede inzet
    Alle techniek kan falen
    Bedankt dat jullie het gefixt hebben

  • Anoniem

    systeem down
    Shit happens!
    verder alleen maar respect voor de services van DSE. Ga zo door met de uitstekende dienstverlening!!
    groet van een tevreden klant.

  • pare

    downtime
    Nou ik heb ook stevig zitten tandenknarsen en via andere wegen mailcommunicatie geimproviseerd, maar ja een uptime als die van DSE vind je nauwelijks bij betaalde providers, dus waar praten we over? We hebben het over het beste internetbedrijf van Nederland: DSE!

    Tijd voor minimaal een nominatie voor de Broos van Erp prijs. Of een stevige steun in de rug door Brainport. Om maar eens wat te noemen. Kan het Stimulus logo worden vervangen door dat van Brainport! Daarmee kunnen we dan ook een *engelstalige digest* maken en onderhouden.

    Keep up the spirit when the server is down,
    and have server up when the spirit is down.
    (tamelijk tot zeer vrij naar Robert Pirsig)

    • pare

      online in de late uurtjes
      Ik zie dat er wel een record aantal gebruikers op deze tijd nog actief is. Heb je wel in de gaten dat het al 1 uur is?? De servertime loopt nog niet synchroon hoor 😉

  • troppo1

    50euro donatie
    Ik heb een 50euro donatie gemaakt om jullie te helpen.
    Als er geen emails verloren waren dan vind ik het geen ramp.

  • Anoniem

    de techniek heeft soms zijn eigen weg.
    Hallo mensen,helaas zijn er veel mensen met onbegrip,deze mensen maken schijnbaar ook geen fouten en zijn de perfecte man.
    Nou laten we gewoon onze kop houden en doorgaan met de goed draaiende server,in de techniek kan er altijd iets kapot of mis gaan,
    Daar kun je helaas niets aan doen,waar je wel wat aan kunt doen is: Even je hoofd anders om en denken het is niet anders,tuurlijk kan ik even zonder pc,tuurlijk kan ik even zonder de mail,ik ga lekker eens naar buiten in de zon. ik wil er mee zeggen mensen,jank niet zo gauw om de dingen die fout gaan, maar denk er eens aan hoe lang het wel is goed gegaan.