Nieuwjaarsconcert Koninkijke harmonie Phileutonia

Het nieuwjaarsconcert in ‘het Slot’ van 13 januari begon met het optreden van het opleidingsorkest. Waarnemend dirigente, Jacqueline Mathijssen begon met: De verliefde Stieros. Ik hoorde een prima hobo maar jammer dat het orkest haar een beetje wegspeelde. Payeritus bestond uit 3 delen. En het is lastig zoeken naar de juiste balans want er zaten b.v. 3 trompetten tegenover 1 hobo en 1 sax. Voor opleidingsorkesten zo’n bekend verschijnsel.

Het nieuwjaarsconcert in ‘het Slot’ van 13 januari begon met het optreden van het opleidingsorkest. Waarnemend dirigente, Jacqueline Mathijssen begon met: De verliefde Stieros. Ik hoorde een prima hobo maar jammer dat het orkest haar een beetje wegspeelde. Payeritus bestond uit 3 delen. En het is lastig zoeken naar de juiste balans want er zaten b.v. 3 trompetten tegenover 1 hobo en 1 sax. Voor opleidingsorkesten zo’n bekend verschijnsel. Aandachtspuntjes zijn: gelijke inzet, dynamiek, stemming en balans. Vooral hier en daar wat meer muzikaliteit uitstralen. Maak ze gek van muziek.
Een leuk enthousiast optreden van de toekomst van Phileutonia.

Optreden A-orkest Phileutonia.
De mars Per Aspera ad Astra. Intro moet meer overtuigen. Veel meer terugnemen bij mf in de 1e reprise. Ook de techniek rammelt. Speel de 1e fluiten niet weg in Trio. (pp) Ze doen zo hun best. En leuk natuurlijk, een kind even dirigent. Maar het orkest staat in deze klassieke mars niet boven de materie. De dynamische tekens staan toch ook de bladmuziek als de dirigent ze nu even niet aangeeft!

Armenian Dances. Inzet fluiten was niet gelijk. Goede alt-sax solo maar net zoals later de hobo solo speelt het orkest in verhouding te sterk. Denk om de zuiverheid hoorns. Solo euphonium mag iets meer legato. Keurige techniek in de klarinetten. Over het algemeen vind ik het te vlak uitgevoerd. Waar en wanneer heb ik het toch veel beter gehoord?

Highlights from Elisabeth. Noten strak houden en niet gaan zweven in de dissonant. Inzet euphonium niet overtuigend en het is niet altijd zuiver in de discant. Bas klarinet mooi van toon. Hoorn pas op met de zuiverheid. In de walz is de 1e trompet onzuiver. (te laag) Jammer van de valse start van de hobo in Adagio. Wordt later veel beter. Mooi samenspel hobo en fluit. De trombone mag iets gedurfder maar is wel mooi zuiver. Waarom het slot in tweeën geslagen wordt door de dirigent ontgaat me even? Gaat ten koste van het samenspel. Mooie muziek in een verrassend arrangement van Peter Kleine Schaars maar denk vooral ook in de tutti om de balans.

Feeling Good is amusement muziek. Zo moet het ook gespeeld worden. De inzet is al niet gelijk en de solo’s mogen meer lef uitstralen. Balans in de stemmen, trompetten! Ook bij fortissimo. Het geheel moet en kan véél meer spetteren. Bij de modulatie moeten de (alt) saxen meer ruimte krijgen van het orkest. Waar is de ademsteun in het slotakkoord (ook bij piano moet dat).

Folk dances. We kennen van deze componist Dimitri Shostakovitch allemaal de Second Walz. Maar ook dit werk is het beluisteren meer dan waard. Het is net alsof er plotseling een ander orkest zit. Er zit overtuiging in. Het bezit muzikale uitstraling. Goede dynamiek en verzorgde balans. En ik ga tevreden naar huis. Het is een goed klinkend harmonieorkest. Dit slotwerk benaderde weer iets van dat geweldig jubileum concert van voor de pauze. En natuurlijk soms kun je en mag je niet vergelijken. De prachtige Frits Philipszaal met zijn uitstekende akoestiek, de vele repetities van toen.
Nu was er duidelijk minder gerepeteerd en was de akoestiek ook minder. ADK