Beleving op het hoogste niveau

Een tijdje terug mocht ik me weer eens kind wanen met een bezoek aan de Efteling. Welk kind is niet opgegroeid met de sprookjes van Roodkapje, Hans en Grietje en de Wolf met de zeven geitjes. Ik in ieder geval wel en heb dan ook meer dan goede herinneringen aan mijn kind-bezoeken aan deze Wondere Wereld!

Een tijdje terug mocht ik me weer eens kind wanen met een bezoek aan de Efteling. Welk kind is niet opgegroeid met de sprookjes van Roodkapje, Hans en Grietje en de Wolf met de zeven geitjes. Ik in ieder geval wel en heb dan ook meer dan goede herinneringen aan mijn kind-bezoeken aan deze Wondere Wereld!

Iedereen beleeft een dagje Efteling op zijn of haar eigen manier. Als kind zie je andere dingen dan wanneer je volwassen bent. Zo ook de beleving. Nu als volwassene ben ik me veel meer bewust van hoe deze wondere wereld gecreëerd wordt. Vanaf het moment dat je náár de entree loopt wordt je door enthousiast makende muziek bij de hand genomen. De muziek maakt je blij, en geeft het gevoel daadwerkelijk een andere wereld te gaan betreden. Eenmaal binnen doet het park er alles aan om de beleving te continueren. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Moet je wachten voor een attractie dan wordt je als bezoeker geëntertaind door shows, sprookjesverhalen of krijg je informatie over de desbetreffende attractie met wetenswaardigheden van de bouw. Diezelfde wachtrijen hebben veel aandacht gekregen tijdens het ontwerp, om ze zo qua sfeer en beleving te laten matchen bij de attractie.

En dan de attracties zelf. Alle mogelijke middelen worden ingezet om al je zintuigen te prikkelen. Laat je meevoeren in het schip van de Vliegende Hollander en je hoort in het donker de meeuwen aan het strand, een vochtig briesje, de geur van de zee en je waant je op een duistere oceaan… Of luister naar de Sprookjesboom. Met zijn bewegende takken en uitlopende wortels komt deze prachtig pratende boom compleet tot leven.

Werkelijk overal kom je de meest indrukwekkende details tegen. Dit is bewonderenswaardig. Als ook de technieken waarmee dit allemaal mogelijk gemaakt wordt. Grotendeels onzichtbaar verwerkt binnen de thema’s van de attractie. Om zo de illusie van de Wondere Wereld op het hoogste niveau te krijgen. En het werkt! Niet voor niets is de Efteling sinds haar opening in 1935 nog steeds een succesvol dagje uit.

Beleving is moeilijk meetbaar maar bewust of onbewust laten wij ons er sterk door leiden. Wie op zoek is naar een nieuwe woning gebruikt zijn of haar zintuigen op een soortgelijke manier als bij een bezoek aan de Efteling. Hoe een woning beleeft wordt is wellicht de grootse reden waarom een woning wel of niet gekocht wordt. Als huizenverkoper kun je veel invloed uitoefenen die beleving te sturen. De Efteling doet niets anders:-). Uiteraard kun je hiervoor ook hulp inschakelen. Tip: Het Stijlplan Alles-in-1 pakket waarbij alle mogelijke middelen worden ingezet om de beleving naar het hoogste niveau te tillen
Meer informatie? Surf eens naar www.stijlplan.nl

Marion Reiling
Verkoopstylist Stijlplan

6 reacties

  • geert-jan

    reclame op dse?
    Beste redactie,

    Wat zijn de voorwaarden voor reclame op dse?

    Als reclame niet de bedoeling is, waarom is deze ‘bijdrage’ dan geplaatst?

    Geert-Jan

    • rienvalk

      @geert-jan
      Zie [url=http://www.dse.nl/node/view/4052#comment-5675] http://www.dse.nl/node/view/4052#comment-5675%5B/url%5D
      Met dit soort “reclame” een informatief stukje met op het eind een of meer links, heeft de redactie dus geen probleem.

      Overigens waarom reageerde je bijvoorbeeld ook niet op deze [b][url=http://www.dse.nl/tracker/30278] “reclame”[/url][/b] die Myriam Schrover al eens eerder met toestemming van de redactie geplaatst heeft?

      • geert-jan

        reclame op dse
        Beste Rien,

        De eerdere reclame had ik waarschijnlijk niet gezien, ik heb niet zo veel tijd om alle artikelen te lezen.

        Je lijkt te suggereren dat het uitblijven van reacties op reclame de weg opent naar acceptatie voor reclame. Dat vind je toch niet werkelijk?

        Ik vind niet dat reclame door de redactie moet worden ondersteund, past niet bij dse. Reclame voor activiteiten in het eindhovense natuurlijk wel, maar dat beschouw ik als elkaar (organisatoren en bezoekers) helpen iets voor elkaar te krijgen en te beleven in deze regio.

        Groet, Geert-Jan

        • rienvalk

          De weg openen voor reclame?
          Beste Geert-Jan,
          Nee, de redactie houd dat scherp in de gaten, maar een informatief of lezenswaardig stukje met op het eind een “commerciële” link vind ik geen bezwaar. Een sec reclame voor verhuisdozen hebben we in het verleden al eens geweigerd. Die eerdere “reclames” in het verleden zijn door vrijwel niemand ook echt als zodanig ervaren.

          We kunnen nog steeds interessante content op onze homepage gebruiken en stimuleren dat voluit. Als startende regionale ondernemers met een gratis account bij DSE echt iets informatiefs of leuks te melden hebben dan kan dat ook op onze homepage met op het eind een link naar hun eigen website. Zoals eerder geschreven, wij een leuk informatief stukje en zij wat extra bekendheid via een link op onze homepage.

          [img= asperges van Jack]http://www.dse.nl/~nieuws/pics/aspergejack.jpg[/img]

          Zo zou ik ook geen bezwaar hebben tegen zo nu en dan een leuk recept met uitleg van een gerecht met een mooie foto erboven met op het eind een link naar het restaurant waar de betreffende kok werkt. Dat zou bijvoorbeeld de “schotel van week” kunnen worden.

          • geert-jan

            reclame vs informatief
            Rien,

            Het stukje is niet informatief. Je kunt wel beweren dat dat zo is, maar dat is het niet. En dat hoeft ook niet, een beschrijving van een leuke dag efteling kan mensen laten realiseren om weer eens naar deze attractie te gaan.

            Maar dat is niet de intentie vh stukje want de tekst heeft maar 1 doel, 1 lijn, 1 focus, namelijk om tot een connectie met de website van mevrouw te komen. Flauw, onoprecht, niet nuttig en gewoon reclame.

            En jij bepaalt dan of de reclame mag. Ik heb inderdaad al meer reclame uitingen gezien op de hoofdpagina, stop dat dat in een lokale forum, anders raak jij/dse in de toekomst betrokken in welke reclame wel en niet mag. Niet nuttig, dan kan beter een lokale tab/marktplaats worden gemaakt, bv onder kopje informatie.

            Groet, Geert-Jan

          • rienvalk

            @geert-jan
            I rest my case.

            Maar mocht jijzelf of mensen in jouw omgeving kans zien om onze IT vrijwilligers te ondersteunen bij het programmeren van een lokale tab, forum of iets dergelijks graag!

            We komen nog steeds menskracht tekort wat dat betreft, ook gezien de tijd die inmiddels verstreken is om DSE op de nieuwe server met bijdetijdse software te laten draaien.
            Zie ook: http://www.dse.nl/node/view/3994#comment-5619.